fredag 14. oktober 2011

Shanghai or die

Hei alle sammen!


Nå er det helg! Vi er ferdig med en lang uke med prøver i hvert fag, muntlig, skriftlig og lesefag, og har levd på kaffe og bodd på biblioteket omtrent hele uka. For en trivelig uke det har vært. I går hadde jeg muntlig prøve og da klarte jeg å svare at jeg hadde "hatt på meg denne genseren i tre år" i stedet for tre timer. Ouch. Jeg gjorde det ikke så veldig bra, men det siste spørsmålet, som handlet om øl, klarte jeg merkelig nok å svare helt perfekt på. Bortsett fra muntlig, som også gikk litt halvveis for de andre musketeerene, så tror jeg det har gått greit. Tungt har det vært å innstille seg på å studere hardt en uke etter at man har hatt ferie. 


Forrige helg kom vi nemlig hjem fra en ukes ferie i Shanghai, byen med flest innbyggere i verden om man regner kun bykjerne, ikke forsteder. Vi dro sammen med Kai og Jana i klassen og to av Tonjes tidligere samboere som var på besøk fra Norge, Sara og Karianne.


Har du noen gang sett så mange kinesere på ett sted?
Hele familien på tur (Lars tar bilde)
I Shanghai hadde de militære som lekte trafikkpoliti og de stod på rekke og rad nedover gata..
Shanghais fantastiske skyline


På dagen gikk vi rundt og så på alt det største, høyeste, lengste, eldste etc. som finnes i byen. Vi var oppe i Shanghais og Kinas høyeste skyskaper (470 meter, 100 etasjer):


Utsikt over Shanghai fra hundrede etasje
Bygningen er laget så den ser ut som en flaskeåpner
Ved siden av bygger de på det som skal bli en enda høyere skyskraper
Jana og Kai foran alle de fine byggene

Vi har kjørt Kinas og verdens raskeste kommersielt operative maglev-tog (magnetisk tog som "flyr") - det kjører fra Shanghai sentrum til flyplassen og når en toppafart på 431 km i timen. Det er raskere enn du kan forestille deg!


Lars utenfor Maglev-museet, der lærte vi mye om magnetkraft
Toget kjører så fort at den 30 kilometer lange turen til flyplassen kun tar 7 minutter og 20 sekunder, det måtte vi sjekke at stemte.
Toppfart! Det gikk så fort at det var vanskelig å stå opreist og ta bilde.
6 minutter og 51 sekunder - vi er framme på rekordtid!
Lars foran Maglev-lokomotivet.



Vi har også tatt tattoveringer:
Her får Sara en enhjørning på foten
Jeg får tattovering på håndleddet
Janas pingvin på ankelen
"Lihai" betyr sterk, tøff og awesome

Kai er halvt kineser og tattoverte derfor spisepinner på låret
Veldig kult!


og ellers har vi sett på gamle ting på museum, enorme fletteveikryss i etasjer, kjørt over verdens lengste bro, vært på bryggeri, jazzklubb, danset på bardisk og drukket øl og spilt gitar på takterrassen til hostellet. For en ferie! Her er noen flere blider fra en av verdens desidert kuleste byer. Vi kommer definitivt tilbake!



Ni hao, Shanghai
En harmonisk gammel kinesisk hage midt i sentrum
Barn som leker i en park
Jana og jeg som leker i badering-møller på vannet
Lars og noen søte kinesere
Har du vært i Shanghai?

1 kommentar: