mandag 19. september 2011

En dag i dyrehagen

Her om dagen dro jeg til dyrehagen med Kristian, treåringen til Anne i klassen vår, og Lars og Kai. Vi tok taxi fra Wudaokou og ankom akkurat da det begynte å regne. Ingen hadde regntøy, Lars var bakfull og Kai var sulten. Denne kombinasjonen av et reisefølge (som jeg ikke vil anbefale dere å kopiere) gjorde dette til en svært interessant dag. Her er et lite sammendrag av dagen:

Vi går ut av taxien foran dyrehagen.
Kai: Oi, søtpoteter på grill! Kommer snart tilbake!
Lars: Åhhhh, det regne jo. Koffor tok æ itj med regnjakke? Og kor e pandaene?
Kristian: Her var det litt mye vann.
Kai kommer tilbake og finner ut at han skal skli på den våte bakken, han tar Kristian i hånda og to sekunder senere har han kjørt ham rett ut i en søledam og Kristian er klissvåt. Fin snart. Vi er nesten ved billettluka.

Akvarium
Fisk i akvariet. En fin, ikke en stygg.
Lars: Woooooow, regnskog!
Kai: Hahahaha, se på den fisken der, se hvor stygg den er
Kristian har sett alt før og løper i forveien, jeg løper etter.
Kristian: Å, hvor er de andre egentlig? Hvorfor kommer de ikke?
Jeg kjøper en bil med godterikuler inni til Kristian mens vi venter på Kai og Lars.

Delfinshow
Det eneste bildet jeg har fra showet som ikke er uklart.

En dame sufer på delfiner og blir løftet opp og stuper ned i bassenget.
Lars og Kai er i ekstase: WOOOOWWW!!!??!!!
Kristian følger ikke med, men heller ut halvparten av godterikulene i fanget mitt og vil bare spise de rosa.

--

Kristian: Er det ferdig nå? Nå gå vi og ser på dyrene.
Lars: !??!!!! HÆ??? Ja, men vi har jo itj sjedd nånn ting jo! Kor e hvalan? Æ vil jo sje alt.
Silje: Nei, vi kan ikke se ALT som er i dyrehagen.
Vi går ut til dyrene.

Elefanter

Lars og den sykt store elefanten.

Kristian og Kai: Oi, se på den store bæsjen! Den var skikkelig stor! Hahaha.
Lars: Dette e den største elefanten æ noen gang har sjedd. Sje på den a! Wow! Æ like når ting e større enn æ forventa. 
Silje: Jeg og.

Flodhest

Flodhester ER fine

Silje: Oi, den er jo kjempestor. Wow. flodhester er fine.
Kai: Kristian, si at Silje er en flodhest.
Kristian: Silje er en flodhest!
Kai: Hahahahaha!
Lars: Den gaper jo itj, det her e kjedelig. Æ vil sje pandaer!
Kristian: Silje er en flodhest, Silje er en flodhest!

Ørn

Vågalt.

Kai: Putt hånda di inn i ørneburet, Kristian! Hahaha!
Kristian tar hele hånda inn i et hull i ørneburet.
Silje: Fugler skal ikke være i bur.
Kai: Den kommer til å hakke seg gjennom glasset, hahaha!
Lars: Kom igjen a, æ vil sje pandaer.

Sjiraff

Den stakkars sjiraffen bøyer hodet i regnet

Kristian: Jeg har en stein i skoen.
Vi tar av den ene skoen, skifter sokk og fjerner steinen.
Lars: Åh, æ e så kald!
Silje: LARS, slutt å klage.
Lars: Åh. Ja, men.... åh, sje, aper! Æ vil til apan!
Kai: Ja! Aper!
Kristian: Se der er det en lekeplass, vi kan gå dit altså, hvis det er åpent.
Silje: Men vil du ikke se aper, Kristian?
Kristian: Nei. Der er lekeplassen. Vi går dit nå, vi kan leke der.
Kai og Lars går til apene, Kristian og jeg leker ute i regnet. Kristian faller på rompa i sklia og blir klissvåt.

--

Det regner kraftig.
Kristian: Det er litt kjedelig i dyrehagen. Når skal vi hjem? Skal du være med hjem til meg etterpå? Da kan vi leke med bilene mine.
Silje: Nå skal vi se på løvene og pandaene og så skal vi dra hjem.
Lars: Hæ? NEI! Vi har itj sjedd pingvina! Æ vil sje pingvina! Æ vil sje alt!
Silje: NEI, PINGVINENE ER PÅ ANDRE SIDEN AV DYREHAGEN, VI HAR MED OSS EN TREÅRING, VI KAN IKKE SE ALT! DET REGNER OG VI ER KLISSVÅTE!
Kai: Silje er en flodhest! Hahaha!
Kristian: Silje er en flodhest! Hahaha!
Silje: Nå går vi til løvene.
Lars: Æ e så kald! Koffor tok æ itj med mæ paraply? Det regna jo da vi gikk ut til og med.
Silje: LARS SLUTT Å KLAGE
Lars: Æ e sulten.
Kai: Jeg og.

Kafe

 Kai bestilte ølkaffe til 40 kroner. Den var vond.
Vi må søke ly på en kafe til det slutter å regne
Kai: Ølkaffe! Det vil jeg ha!
Lars: Har dæm itj mat no???? Koffor har dæm itj mat! Åh, æ ville spise.
Kristian: Jeg synes det er litt kjedelig å sitte på sånn resturant.

Løver og tigre


Løvene brøler sinnsykt høyt
Kristian: Jeg orker ikke å høre på dette!
Kai: Tenk om de bryter seg ut av buret og kommer løpende etter oss! Hahaha!
Silje: Løver og tigre skal ikke være i bur.
Lars: Visste dokker at sibirsk tiger er den..... *blablabla*
Kristian: Silje er en flodhest!

Pandaer

En stakkars panda
Vi ser til sammen tre pandaer som for det meste sitter med ryggen til oss.
Lars: Koffor e dæm så små? Æ ville sje de store pandaene.
Kristian (synger): Kaptein Stabeltann, er en farlig mann....

--

Lars: Va dette alt?!? Kor e resten av pandaene? Æ ville sje....
Silje: LARS! Det er ikke flere pandaer! Slutt!
Kristian: Kan vi gå hjem nå?
Kai: Ja! Jeg vil ha mat!
Lars: Ja, men.......Åh.

Her leker Kai og jeg at Kristian er sønnen vår og at vi er en lykkelig familie på tur.
Så dro vi på Yoshinoya og spiste mat. Og så dro vi hjem. Alle var enige om at det hadde vært en fin tur, men en ting er sikkert, jeg skal ikke i dyrehagen igjen på en god stund.

7 kommentarer:

  1. Hahaha, dere er så fine, og Silje, skrivestilen din er konge. Men - har Lars så inkonsekvent trønderdialekt eller er det ditt manglende dialektgehør? Jeg gleder meg til du skal passe mine barn, høhø. Jeg var også i en dyrehage i Beijing - finnes det bare en? Hvis ja har jeg vært der og ^^ Pandaene (panda'an på trøndersk) var triste.

    SvarSlett
  2. Ja, nei, altså jeg må bare beklage mitt dårlige trøndergehør. Men det skal sies at etter et x antall år i Oslo og et par måneder med oss i Beijing har dialekten til Lars blitt gradvis forandret (forbedret). Det er så vidt jeg vet bare én dyrehage her, Beijing zoo. Det var rimelig trist, ja, kanskje ekstra mye fordi det hølja ned. Men hva skal man gjøre?

    SvarSlett
  3. Bloggen dokkers e dagens høydepunkt!!!!!!
    SÅ artig å lesa!!Fortsett sånn...men æ håpe ikke Lars forandre for my på dialækta!!

    SvarSlett
  4. Personlig synes jeg det virker som om Silje hadde en utrolig dårlig innstilling til å dra til den dyrehagen til å begynne med. Hvis du ikke vil dra, så kan du heller bli hjemme. Det er -en- grunn til å dra i dyreparken - og det er å se ALLE dyra

    SvarSlett
  5. NNNNNNNNGGGGGGJHHHHHHHHHHHHHHHHNNNNHHHGHHGHHHHHNJJJNHGHGHHHHH.

    Superartig post, du er flink og dere er morsomme. MEN. Neste gang du skal sitere lars på trøndersk, gjør det litt skikkelig da. Jeg holdt på å gå på veggen av inkosistensen i trøndersken. OMG. Jeg må drikke et glass kaldt vann og roe meg litt.

    Enig med Lars da, man skal se alt i dyrehagen.

    SvarSlett
  6. Nå leste jeg de andre kommentarene og ser jeg ikke er førstemann. Men jeg lar min kommentar stå, sånn at alvorligheten av det hele kanskje synker inn.

    SvarSlett
  7. Sitter her med den velkjente 'vært-for-lenge-sammen-med-Lars'-irritasjonen i kroppen. Levende skildring, Silje.

    SvarSlett