torsdag 15. september 2011

Skolepropaganda

En uke inn i det nye semesteret og samtlige i Musketeer 家 (dette tegnet betyr hus, familie for dere som ikke har fått det med dere ennå) er relativt fornøyde med de nye klassene sine. Etter en del bytting og slitsomheter forrige uke er vi på plass i sånn cirka riktige nivåer og har levert inn våre første skriveoppgaver, holdt våre første prerentasjoner og gjort unna de første diktatene. Bra! Som nevnt tidligere er vi veldig glade og overraskede over hvor flinke lærerne på Beida er. Her er de smørblide og moderne; lager powepoint og skal ha leksene på mail.

Fin powerpoint om vegetarisk mat, sånt kan man like.

Men noen tradisjonelle metoder har lærerne beholdt. Å få hele klassen til å samtidig repetere setninger om og om igjen er noe de liker veldig godt. Hva lærer vi på skolen i Kina? Vel, i dag lærte jeg å si "Jenter liker å snakke om klær og det å slanke seg, gutter liker å snakke om politikk og biler". UNNSKYLD? Ingeborg, som er den eneste andre norske i kinesisklassen min, og jeg trodde ikke våre egne ører. Vi nektet å resitere det. Dette ble litt for drøyt for oss småradikale og liberale nordmenn.

Kinesere elsker å dele klassen inn etter kjønn, og lar kun jentene lese setninger som "Hei, er du flink til å fikse elektriske apparater?", mens guttene får lese "Jeg er ikke ekspert, men jeg kan en del om elektronikk". Det er alltid to alternativer i setningen slik at man kan lese det på grunnlag av hvilket kjønn man har. Spesielt når det handler om "girlfriend/boyfriend" er det veldig viktig. Ei jente i klassen vår skulle stille en gutt et spørsmål, og leste tilfeldigvis "Hva vil du gi guttekjæresten din i gave?" i stedet for "jentekjæresten". Da begynte hele klassen å le, og læreren vår å fniste høyest av alle og sa; "Nei, men - feil! Jentekjæreste mener du jo! Hahaha!" Jeg og Ingeborg var de eneste som var stille, og utvekslet bekymrede blikk. HETERONORMATIVT. Det verste skjeldsordet blant oss norske for tiden. Hallo. Du kan ikke bare gå ut fra at alle er heterofile. Sånt gjør man ikke. I hvert fall ikke på Blindern.

Men dette er ikke Blindern.

Da vi skulle lære tegnet for "ideal, model" tidligere i uka, hadde læreren vår klistret på dette bildet av fine ungdommer i kommunistuniform og røde skjerf (hvis dere kan se det, det er litt utydelig) for å illustrere betydningen av ordet:


Man merker kanskje ikke at kapitalistiske Beijing er styrt av et kommunistparti sånn til vanlig, men her er beviset. Ideologien blir inndoktrinert i disse menneskene likevel. Jeg ser det hver dag når barneskolebarna går til skolen. En del av skoleuniformen er rødt speiderskjerf, og disse barna strutter av stolthet bortover gata. Jeg er kanskje rød og radikal i Norge, men sorry Mao, jeg biter ikke på det der. Så nå er det krig mot heteronormative holdninger, i tankene mine pønsker nå jeg ut potensielt sjokkerende setninger som jeg skal bruke når det blir for dumt. Jeg skal holde dere oppdatert på reaksjonene!

会有见!

1 kommentar:

  1. Sånn er det ikke hos oss i det hele tatt! Føler ikke at vi blir delt inn etter kjønn at all! Men du har kvinnelig lærer, jeg føler at de er verre, og har liksom blitt fortalt at du er kvinne så du får ike tenke selv, sånn er det, DU husker jo hvordan Li laoshi ble da vi snakket om homofili. Hun skar grimaser og viste at dette var virkelig noe hun mente var unormalt. Mine mannlige hanyu og kouyu lærere er konge og jeg føler ikke noe forskjellsbehandlig, tror egentlig hanyu læreren min er homofil :) Jeg liker mine to klasser:D En jeg kjenner på BLCU har også en lærer som er veldig kritisk til Kina, hun bare venter på at en dag er han borte.

    SvarSlett