lørdag 3. september 2011

Ferie i Seoul i Sør-Korea

Nå har vi som dere sikkert har skjønt hatt to ukers ferie mellom sommerskolen vår og det ordentlige semesteret. På mandag begynner vi på skolen igjen klokken 07:30, og da er det ingen kjære mor frem til slutten av desember.

I ferien har følgende skjedd, Tonje har vært i Beijing, Lars har reist til Guilin i sør-Kina og jeg, Silje, har vært på ferie i Sør-Korea. Jeg fløy til Seoul, hovedstaden, og bodde hos disse fantastiske menneskene:


Sukeun, som er en venn av pappa fra jobbing i Korea, og hans kone Sunny. De bor på toppen av et stort bygningskompleks i den sørlige delen av byen. Her er utsikten (med retrokamera):


Å tilbringe en og en halv uke i et annet asiatisk land har vært veldig interessant. Jeg har lært veldig mye. Korea er veldig forskjellig fra Kina og fra alle andre kulturer jeg har vært så heldig å få oppleve. Å bo i en koreansk familie har gitt meg mange gode samtaler, masse nye perspektiver og innblikk i en tankegang som er helt ulik den jeg selv har vokst opp med. Lærdom 1: oppdag alltid et nytt land fra lokalbefolkningens side! Det er vanskelig å oppsummere absolutt alt, men her er noe av det jeg synes er mest interessant og annerledes med Korea, fint illustrert med bilder:

1 - Hva er Sør-Korea?


Etter et par dager kom jeg frem til denne beskrivelsen: Sør-Korea er på to plan et slags mini-USA. Utseende: Bilene er store, veiene er store, bygningene er gigantiske, skiltene er store, kjøpesentrene er STORE. Tankegang: Materialismen er ganske ekstrem, kanskje enda mer ekstrem enn i USA. Så ekstrem at koreanerne selv sukker og uttrykker at de synes det er "very sad". Alt handler om utseende og penger. De elsker å kjøpe dyre luksusmerker og det er reklame for plastisk kirurgi på t-banen. Ellers er alle er veldig kristne og går i kirken hver søndag.

2 - Koreanere


Til tross for en faretruende materialistisk kultur er koreanerne noen av de flotteste menneskene i hele verden. Bedre mennesker skal man lete langt og lenge etter. De er ekstremt åpne og vennlige, omtenksomme, utrolig høflige, de har god køkultur, tålmodighet og er aller lykkeligst når de kan hjelpe til, dele, forklare og spandere. Mine venner er dine venner, ingen spørsmål. Her har vi besøk av nabojentene og en kjæreste og min venninne Luna (som forøvrig ble invitert til å bo hos dem hun også, ca. 2 timer etter de hadde møtt henne). Koreanere elsker å sitte på gulvet og her drikker vi koreansk risvin som kalles "makkoli". Det ser ut som melk, men sprudler og er veldig godt!

3 - Mat


Mat er veldig viktig for koreanere. De elsker kjøtt og har vanskeligheter med å forstå seg på vegetarianere. Jeg gjorde et kompromiss og spiste fisk for at de ikke skulle gråte seg i søvn om natten av frustrasjon rundt hva de skulle fôre meg. Korea har masse god mat, og er veldig stolte av sin kimchi. Kimchi er fermenterte grønsaker i varierende spicy saus. Det er DØDSDIGG. Noen matregler er; alle må spise det samme. Det vil si at hvis jeg er vegetarianer så må de også spise vegetarisk. Man kan ikke ha albuene på bordet. Telefonen derimot må man ha ved siden av tallerkenen, og det er helt ok å sende tekstmeldinger, sjekke facebook og ta telefonen under måltidet.

4 - Badeland


Da jeg kom til Korea var Luna der allerede og vi bestemte oss for å dra til badeland! Det viste seg at de jeg bodde hos kjente de som eide stedet fordi Sukeuns firma hadde installert all lys og lyd der inne. Vi fikk derfor komme inn gratis. Luna har alle bildene, men her kommer oppsummeringen av hvordan badeland i Korea er: Alle har caps og redningsvest. Du kan godt bade med masse klær. Jentene har på seg med smykker og skjørt (og redningsvest) og de er mest opptatt av å posere for bilder. De skriker hver gang de får vann på seg. Alle har mobilen i en vanntett pose rundt halsen, den logger de på facebook med når man må stå en time i kø til sklia. Mennesker overalt, jeg er den eneste hvite. I garderoben strutter man rundt naken, totalt usjenert. Mye kroppshår.


5 - Nord Korea




Jeg var på en guidet tur til Joint Security Area, et stykke sirkelformet land som ligger rundt grensen mellom nord og sør. Her inne har de hvert sitt område, og midt på er det fellesarealer for fredsforhandlingsmøter. Dette blå huset jeg er inne i på bildet ligger midt på grensen inne i JSA og ble brukt til møter mellom partene. Jeg står på Nord-Koreas side av huset, og offisielt på deres territorium. På vei tilbake fikk vi møte en nord-koreansk flyktning, og jeg stilte så mange spørsmål at guiden (som fungerte som tolk) måtte stoppe meg. Å snakke om NK i sør er ok, men det er et følsomt tema. I teorien er Nord-Korea og Sør-Korea fortsatt i krig, og det er en ganske kompleks situasjon.


6 - Tradisjoner




Korea er et land med en gammel patrialkalsk og hierarkisk kultur. Man skal vise enorm respekt og høflighet fra yngre til eldre, kvinner til menn, undersått til sjef, barn til foreldre. Barn, og spesielt jenter blir passet på som om de er diamanter. De får ikke lov til å flytte hjemmefra før de er gift. Selv om nabojenta er 26 år, har egen bil og en god jobb i et stort firma, har hun innetid klokken tolv. Det er uaktuelt å dele seng med noen før du er gift. Målet i livet til koreanere er å bli gift. Det må skje før jenta er 29 år, ellers er hun for gammel til at noen vil ha henne. Når man gifter seg må brudgommens familie kjøpe hus til dem (!), og brudens familie må kjøpe alt inventaret (!). Barna går på skole fra åtte om morgenen til rundt fem om ettermiddagen. Deretter blir de sendt på private akademier for kveldsundervisning. Der får de privatundervisning én til én i type engelsk, kinesisk og matte, men noen driver også med svømming eller taekwondo... De kommer hjem rundt ti om kvelden. Og da må gjøre lekser før de legger seg. Dette gjelder alle barn fra de er 7-8 år. De må jo være best i klassen.


7 - Det koreanske alfabetet




På 1500-tallet fant den koreanske keiseren ut at han ikke gadd å styre med de kinesiske tegnene lenger. Han synes synd på de analfabete, og bestemte seg for å lage et nytt skriftspråk basert på lydene i det koreanske språket. Resutatet ble hangul, det enkleste alfabetet i hele verden spør du meg, med 24 bokstaver. Hvert ord blir formet i en boks så det ligner litt på et kinesisk tegn, og man leser de øverste bokstavene først, fra venstre til høyre og så bokstaven under. Det tok meg ca. 15 minutter å lære, og da kan man lese og skrive koreansk. På dette skiltet står det (på min egen norsk-transkribering) "Nå ran byåhg jag åhb sil". Dessverre kan jeg ikke vite hva det betyr.


Som dere kan se har jeg hatt det mektig bra! Har derimot ikke fått snakket noe kinesisk, så det blir interessant å se hvordan det går på skolen på mandag. Den tid, den sorg.

4 kommentarer:

  1. Flott innlegg og fine bilder. Ble sulten og
    badesyk. Tonjemamma

    SvarSlett
  2. herregud så spennende. hva man ikke vet om korea altså. jeg fikk dessuten veldig lyst å smake den risvinen.

    SvarSlett
  3. Takk til deg som orker å skrive alt dette! det er kjempeinteressant og lærerikt!Skulle likt å se de som badet ja,med caps og redningsvest,ha-ha.

    SvarSlett