søndag 31. juli 2011

Bridge Baby

Aiya! Det er søndag. Jeg spiste rugbrød med hvitost til frokost, McDonalds (igjen!) til lunsj og nå sitter jeg på Bridge kafé og drikker americano... er dette Kina? For to år siden, når jeg bodde i Yueqing, var en vassen baguette og Necafé pulverkaffe det nærmeste man kunne komme Europa, men her vasser man jo i godsakene! Det blir nesten for mye av det gode. Misforstå meg rett, vi får i oss masse kinesisk også, sykkelkurven har rusta i stykker, og om kelneren er litt uoppmerksom kan jeg skrike for full hals for å få hans oppmerksomhet - null stress!

Jeg har lyst til å formidle hvordan det er å bo i Beijing, men alt går så fort at det er vanskelig å få med seg alt. Vi er på skolen mandag til fredag, og gjør lekser etter timene er ferdige. Jeg har en språkpartner som her Shang Xue, som jeg drikker kaffe og prater kinesisk med. Jeg har fått en liten gjeng amerikanske venner via. min skotske venn Kieran, som jeg og Silje har vært ute med et par ganger. Neste uke kommer Ellen, en nederlandsk jente jeg møtte i India, og som jeg ikke har sett siden da (fem år siden? jeg kan ikke regne.), så da blir det vel litt post-lekse-øl da også. Det er artig at det skjer ting! Morro for ungan!

Ellers da? Vi har klasseaktiviteter på onsdager og søndager, til nå har jeg vært på Peking Opera og Akrobatikkshow (det var damer der som kunne holde sin egen kroppsvekt med munnen! og popcorn!), og jeg gleder meg til fellestur til Den Forbudte By snart. Jeg og Silje har også fått lov til å leke med Kristian, som er Anne i klassens tre og et halv år gamle sønn. Vi har lært ham å si "gosse", så du kan jo si at vi bidrar til utdannelsen hans. Vi lærte en taxisjåfør å si "gosse" her forleden også, han pep det om og om igjen på fullt volum, "GOSSE! GOSSE! GOSSE!"

Shuppdadupp!

Beijingkarusellen er flott, skole og fest i skjønn forening, pakket inn i crazy trafikk, gatemat og morsomme språkmisforståelser (som den gangen jeg skulle si "du er flink" og sa "legg kroppen din i en kiste" - det ordna seg til slutt).
















Nesten-obligatorisk photoboothbilde fra Bridge Café. De har kake, IKEA-stoler og god kaffe.

Om du mangler en sang på hjernen kan du jo høre på denne, Kinesisk pop er AZAM. Jeg liker hvordan de blander klein, engelsk intro med deilig falsettpop. Bare trykk på linken. Gjør det. Det er verdt det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar