onsdag 13. juli 2011

Oppsummering ala Tonje

Unnskyld, unnskyld, unnskyld, nå har det vært dårlig med blogging her! Vi har ikke glemt deg, slettes ikke, vi tenker på deg hver dag og har ansiktet ditt på kjøleskapet vårt. Ikke uro deg, slapp av - eller legg hjertet ditt, som vi sier på kinesisk.









Her er et bilde av en 50-kroners manikyr, for å muntre deg opp.










Det har skjedd MASSE siden siste blogginnlegg. Kina er crazyness! Jeg tror jeg må lage en liste for å komme til høydepunktene på best mulig måte.

1. Tonje er dum i hodet
2. Beijing University
3. Sykler
4. Småstuff

OK, da begynner jeg på begynnelsen, og slutter når jeg kommer til slutten.

1. For fire dager siden, eller kanskje tre, vi sier tre - så stod jeg på kjøkkenet og drakk mine alger. Jeg drikker et heksebrygg av alger og tørka, moste grøn
nsaker om morgenen, for å få i meg alt av vitaminer og mineraler for dagen. Jeg blander det vanligvis ut i kranvann, men jeg har selvfølgelig gått over til flaskevann her i Kina. Når jeg har drukket heksebrygget mitt er det alltid litt gøgge igjen i glasset. Da fyller jeg litt mere vann i glasset, for å så helle i meg siste rest. Et sted her streika hodet mitt. Jeg hadde drukket heksebrygget - med flaskevann, for så å skylle glasset i kranvann, fylle det halvfullt, for så å helle det i meg. Jenta som ikke kan shotte, klarte jammen å få i seg en drabelig dose skittent kinavann. "Null problem!" tenker Tonje, overbevist om superimmunforsvar. Problem. Big problem. Feber i tre dager, neseblod i timen, generelt dårlig stand inkludert feberfantasier og plutselige latterutbrudd. Nå er jeg fiskefin igjen, men barn, ikke gjør som undertegnede. Flaskevann ftw.

2. Beijing University! Beida! 北大! Kinas fremste universitet, med hager og innsjøer som har fungert som keiserlig hage! Tipptopp sted, virkelig. Vi har overlevd to dager allerede, opp klokka seks, klare for første time klokken åtte om morgenen. Vi er delt i to klasser, Silje, Lars og jeg er i samme klasse. Vi har fått tre gosse lærere (gosse, fissla, ussla og fussla er ord hyppig brukt i vår leilighet), lærer Gao (郜老师), Lærer Li (李老师) og Lærer Bi (毕老师). Gao underviser i muntlig kinesisk, en ekte Beijinger, som skriker og skråler og harker, men som samtidig - på mirakuløst vis - snakker tydlig. Lærer Li underviser i skriftlig, og er en nydlig liten dame, som snakker fort med sørlig aksent, men velger ord som vi forstår, så vi klarer å henge med. Lærer Bi er en animert liten mann med briller, som spør alle om de har kjæreste eller ikke, og om de liker å drikke øl, og underviser i Yuedu - lesefaget, som vi alle er mest nervøse for. Verdens beste lærere! Fantastisk hyggelige, morsomme, og ikke minst flinke. Vi har også blitt glad i Beidas mange kantiner (egne kantiner for nudler, egne kantiner for dumplings osv.), hvor man får en middag for rundt 5 kroner. Vi har fått en liten haug lekser allerede, som Silje og Lars jobber iherdig med, spredt utover spisebordet.















fornøyd Beidastudent med ny pin!





3. Sykler! Alle vet at det er 9 millioner sykler i Beijing, men nå kan jeg informere om at det er 9 millioner og tre. Silje, Lars og Tonje har anskaffet kjøretøy. Jeg er i utgangspunktet livredd for alt på hjul, men vi kunne ikke fortsette å ta bussen til skolen. Vi bor 30 min unna Beida til fots, men 30 min i denne varmen er døden, og bussen, med ca. en million mennesker passasjerer, er enda verre. Sykler er løsningen!







Siri i farta!












Det er bare to livsfarlige kryss fra oss til Beida, og det er risken vi tar for å få 10 min reisevei - i deilig vind. Vi kjøpte kjempefine, nye, svarte sykler med lås, bjelle og kurv for 180 kuai, ca. 150 norske kroner.






Et av de livsfarlige kryssene.









Vi brukte tre timer på å krangle om, prute på og prøvekjøre sykler, en god del av tiden gikk også med til å titte på de sykkelansatte montere syklene våre. Så syklet vi hjem - helt uhellsfritt. Silje tok bilde av oss mens hun syklet, da fikk jeg nesten et panikkanfall, men det gikk bra.



















4. Småstuff! Min favorittkategori! Vi har vært på IKEA! Jeg spiste kjøttboller, og Silje kjøpte knekkebrød og ost. Vi handlet litt diverse ussla fissla greier til leiligheten også, lys, en jukse-blomst, glass, boller, bestikk, te-kopper, dyner og puter. Veldig vellykket tur! Lars fikk kjøre vognen. Det likte han, men han likte ikke hvis vi tok tak i vognen for å styre den forfra (men ble fort glad igjen om vi klødde ham litt å magen. Det fins en løsning for alt!). Alt i alt koser vi oss masse i Beijing, og vår koselig lille kollektiv fungerer bra. Lars vasker opp, Silje henger opp klær, jeg deler ut kos og klør folk på magen. Veldig bra ordning.







Forresten, det er lov å kommentere, assa.

7 kommentarer:

  1. Det er SÅ artig å lese bloggen deres!!!Ser etter hver dag om det er skrevet noe nytt.. det er kanskje litt skummelt å sykle i Beijing-lurt å bruke hjelm!

    SvarSlett
  2. Smaker dei kjøttbollene like ille i Kina som her heime? Ser heilt like ut :)

    SvarSlett
  3. Herlig, det høres ut som at dere har det fint alle tre. Bruk hjem, alltid!

    SvarSlett
  4. Det var nok algeblandingen (heksebrygget) som ga deg feber og neseblod, ikke springvannet. Med heksebrygg kan man aldri være helt sikker på utslaget.
    hilsen thea

    SvarSlett
  5. Det er kjekt med Ikea. Berkeley, Boston, everywhere!

    SvarSlett
  6. Hei Tonje, Silje og Lars! Så moro å lese bloggen deres. Jeg misunner dere masse. Neste år er det forhåpentligvis min tur, så jeg får følge med her for å plukke opp noen lure tips og triks :)
    Hils gjerne de andre Kina-barna fra meg.
    Julie - forhenværende(men også kommende) kina-barn^^

    SvarSlett
  7. Hurra, Julie! Lykke til med neste år! Her får du plenty med gode tips :)

    SvarSlett